19 شهریور 1402
63

تسنیم نوشت:رئیس جمهور گفت: برخی تصور کردند برای مولدسازی قانون جدیدی وضع شده است؛ این خطاست، چراکه مولدسازی از برنامه‌های توسعه چهارم به بعد و در بودجه‌های سنواتی مورد تأکید بوده ولی اجرا نمی‌شده است؛ سخن در عدم اجرای این قانون بود.

دستورات جدید رئیسی به تعاونی ها، بخش خصوصی و ...

سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور صبح امروز در نخستین همایش اقتصاد تعاونی ایران که با عنوان «حکمرانی تعاون؛ حکمرانی مردمی» در محل مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، ضمن تسلیت ایام عزای اهل‌بیت(ع) بیان کرد: مسئله تعاونی و نقش آن در اقتصاد و هم‌چنین تقویت تعاونی‌ها بسیار اهمیت دارد. باید نسبت به آن‌چه درباره تعاونی‌ها تاکنون انجام گرفته بازنگاهی صورت بگیرد و نباید پرداختن به این حوزه صرفاً به این جلسات و مراسمات منحصر شود.

وی افزود: تعاونی‌ها باید به‌عنوان یک بخش از اقتصاد کشور در کنار بخش دولتی و خصوصی مورد توجه باشد و باید دقت کنیم تقویت تعاونی‌ها همان تقویت عدالت اقتصادی، مسئولیت‌پذیری و ایجاد اشتغال و این همان جلوه روشن مردمی‌سازی حکمرانی و دولت است.

رئیس‌جمهور گفت: کارهایی از ابتدای انقلاب نسبت به تعاونی‌ها انجام شده و نتیجه آن فعالیت ۱۰۰ هزار تعاونی است و در این دوره نیز ۸۰۰۰ تعاونی فعال شده و در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کنند. سند تعاون بعد از ۱۱ سال مورد بازنگری قرار گرفت و نهایی شده است. بانک توسعه تعاون فعال شده و گام‌هایی در این‌باره برداشته شده است.

رئیسی بیان کرد: آن‌چه تاکنون انجام گرفته درخور تقدیر است ولی نباید به این میزان قانع شد؛ نشست امروز برای اندیشیدن برای گام‌هایی برای نقش دادن بیشتر به تعاونی‌ها و مردم در اقتصاد است.

وی با اشاره به اینکه باید موانع پیش روی تعاونی‌ها مورد بررسی قرار بگیرد، به مسئله مولدسازی پرداخت و خاطرنشان کرد: ما مسئله مولدسازی را مطرح کردیم ولی برداشت و تعریف خوبی از آن انجام نگرفت؛ برخی تصور کردند برای مولدسازی قانون جدیدی وضع شده است؛ این خطاست، چراکه مولدسازی از برنامه‌های توسعه چهارم به بعد و در بودجه‌های سنواتی مورد تأکید بوده ولی اجرا نمی‌شده است. سخن در عدم اجرای این قانون بود.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: آیین‌نامه‌ای که تصویب شد، قانون‌گذاری نیست بلکه تسهیل اجرای قانون مصوب است. ما در این زمینه قانون‌گذاری نکردیم و دولت بنا داشته این قانون را اجرا کند و این اموال باید به سرمایه و پشتوانه تولید تبدیل شود.

رئیسی خاطر نشان کرد: تعاونی‌ها در حوزه سهام عدالت خصوصاً در شهرستان‌ها می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند تا این سهام برای سهامداران موثر واقع شود و در جهت کارهای اقتصادی مورد توجه قرار بگیرد.

وی عنوان کرد: دولت باید نقش هدایت، حمایت و نظارت داشته باشد اما بخش خصوصی و تعاونی‌ها باید میدان داشته و در مسائل مهم و زیرساختی و اجتماعی کشور می‌توانند مثمر ثمر باشند.

رئیسی ادامه داد: نهضت ملی تعاون باید کاملا فعال شود و جلسات شورای تعاون سریع تشکیل و موانع برطرف شود.

وی خاطر نشان کرد: به همه تعاونی‌ها توصیه و تأکید دارم که افزایش بهره‌وری را دنبال کنند و ما این را به همه دستگاه‌ها نیز گفته‌ایم. آیا به میزانی که اعتبارات، امکانات و نیروی انسانی داریم، بهره‌وری هم داریم؟ رشد اقتصادی ۸ درصد در گرو افزایش سرمایه‌گذاری و افزایش بهره‌وری است.

رئیس‌جمهور ضمن تأکید بر افزایش رقابت‌پذیری در تعاونی‌ها گفت: مسئله محوری در تعاونی‌ها، مدیریت است و یک مدیر در این‌باره باید کمک شود. تسهیل حضور تعاونی‌ها در بازارهای داخلی و خارجی یک کمک مهم است و این وظیفه دولت است و بنده این مسئله را به همکارانم گفته‌ام.

رئیسی اظهار داشت: هم‌چنین توسعه شرکت‌های تعاونیِ دانش بنیان و صادرات‌گرا باید مد نظر باشد چراکه نقش مهمی دارند. ما نتیجه این را در توسعه اقتصادی دیده‌ایم و بیش از پیش می‌تواند تعاونی‌ها را در اقتصاد کشور تأثیرگذار کند.

وی یادآور شد: آمادگی کامل در دولت وجود دارد و مجلس هم آماده است تا قوانینی که دست تعاونی‌ها را بازتر کند به تصویب برساند. ارتباط دستگاه‌های اداری با بخش تعاون و تلاش برای فعال کردن تعاونی‌ها قابل تقدیر است.

۲۷۲۱۷


https://gorganema.ir